A dugó oka mindig az autó

Tegnap a Tilosban a Kovács Ádám hangpostájában a városi dugókról volt szó (elsősorban Budapestről persze). Habár a hallgatók nem értettek egyet a beszélőkket, szerintem igazuk van.  Hogy miért? Olvasd tovább! 

Az mindenki számára egyértelmű, hogy ma a városi közlekedés egyik fő jellemzője a dugó. Ehhez valójában még csak nagyszabású választási útfelújítások sem kellenek. Egyszerűen túl sok az autó és túl kevés az út. A kérdés, hogy ezen hogyan lehetne változtatni? Különösebben nem igényel éles logikát, hogy az új, szélesebb utakkal vagy kevesebb autóval lehet dugót csökkenteni. Az izgalmas kérdés inkább az, hogy miért a kevesebb autót válasszuk, miért ne segítse az önkormányzat (aki az utakat fenntartja) az autósokat, és ezt hogyan érjük el?

Néhány alapvető tény, ami meghatározza a lehetőségeinket:

  • Az autósok az hiszik, hogy az autó jó. Ma sokak számára státusszimbólum az autó. Ennek következtében a közlekedési kultúra egyértelműen autópárti. A kérdés, hogy lehet-e, kell-e ezen változtatni?
  • Az autópárti kultúra magával hozza azt is, hogy az autók száma folyamatosan növekedjen.
  • Ma a tömegközlekedés problémás, ugyanakkor fejlesztése olcsóbb (sokkal olcsóbb), mint új utak építése, a meglévők korszerűsítése.

Az autópárti kultúra egyik lényegi vonása, hogy minden felszabaduló területre érkezik újabb autó. Vagyis, hiába építünk új utakat belátható időtávon belül az is kevés lenne. Az egyetlen megoldás csak az, ha megváltoztatjuk a kultúrát, és az embereket rávesszük az autó mellőzésére, ez mellesleg olcsóbb is, hiszen utak helyett tömegközlekedést kellene fejleszteni.
A kultúrát minden esetben csak erőszakosan lehet megváltoztatni, hiszen hozzá kell szoktatni az embereket az új rendszerhez. Egyúttal nagy mértékben fejleszteni kell majd a tömegközlekedést is, ezt viszont a tömegközlekedés iránti igény azonnal kikényszerítené.

Milyen megoldások vannak? A legegyszerűbb a belső kerületek lezárása (fizetőssé tétele) vagy a híddíj. Ezek után egyes autósok, akiknek túl drága a behajtás áttérnének a tömegközlekedésre. Várhatóan leginkább azok döntenének így, akiknek valójában nem olyan fontos, hogy autóval járjanak. Továbbá azokat érintené a leginkább, akik a városon át kívánnak hajtani,
A megoldás az autósok számára dühítő, hiszen változtatni kell a szokásaikon, de ez nem azért dühítő, mert rossz az irány, hanem azért, mert a változás mindig dühítő.

Mondd el a véleményedet!

XHTML: Néhány HTML elemet bátran használhatsz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>